جراحی و کشیدن, بلاگ

جراحی دندان

مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان

1- تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت یک ساعت با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد.

2- پس از برداشتن تکه گاز گذاشته شده ، در صورت عارض شدن خونريزي در منزل، يك تكه گاز استريل را بر روي محل دندان كشيده شده گذاشته و با فشار ملايم دهان را ببنديد و تا یک ساعت گاز را عوض نکنید .

3- تورم و درد بعد از جراحي و کشیدن قابل انتظار است. كاربرد كمپرس سرد(كيسه يخ) از خارج دهان، بعد از جراحي و کشیدن (در 24 ساعت اول) در كاهش درد و تورم و خونریزی مؤثر است. (یخ را داخل نایلون فریزر خرد کنید، نایلون فریزر را گره بزنید و داخل یک دستمال کاغذی قرار دهید و روی صورت خود در ناحیه جراحی شده از بیرون قرار دهید. به مدت 2 تا 3 دقیقه روی صورت نگه دارید و 5 دقیقه از روی صورت بردارید. متناوبا” در 24 ساعت اول این کار را تکرار کنید.)

5- از شستشوي دهان در روز جراحي و کشیدن خودداري نمائيد.

6- از میک زدن و خالي نمودن مكرر آب دهان خودداري كنيد.

7- از خوردن اغذيه سفت و نوشيدني هاي داغ در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان اجتناب نمائيد.

8-  از كشيدن سيگار و پيپ و قلیان در سه روز اول پس از کشیدن دندان جدا” اجتناب کنید.

9-بسیار مهم است که مقادیر زیادی مایعات بنوشید. استفاده از ني براي نوشيدن مايعات تا چند روز خودداري نمائيد.

10- شب اول بعد از جراحی و کشیدن دندان مسواك استفاده نشود.

مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان

11- پس از گذشت 24 ساعت ، با آب نمك رقيق ولرم و يا محلول سرم شستشوي نمكي روزانه چند بار دهان را به آرامي و بدون پمپاژ نمودن (بدون غرغره کردن) شستشو دهيد.

12- خروج و نشت مقداري خونابه از محل دندان كشيده شده به مدت 2-1 روز طبيعي بوده و نيازي به ويزيت دندانپزشكي ندارد.

13- روز اول رژيم غذايي مايع يا نرم و سرد داشته باشيد و از روز بعد در صورت عدم ناراحتي از غذاهاي معمولي مي توانيد استفاده كنيد (با طرف ديگر فك غذا جويده شود). مصرف مايعات و غذاهاي كافي و مقوي بعد از جراحي ضروري بوده و در التيام و بهبودي شما تأثير بسزايي دارد. مراقب باشيد از فشار مستقيم لقمه غذايي بر روي ناحيه تا يك هفته اجتناب شود.

14- در صورتي كه خونريزي شديد و غير قابل كنترل باشد به مطب مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بر موضع اجتناب نمائيد.

15- از داروهایی که برای شما تجویز می شود به دقت استفاده کنید.

16- توجه داشته باشيد به علت طولاني بودن زمان بيحسي (معمولاً 4-3 ساعت) و بي حس بودن بافتهاي نرم اطراف دندان، لب، گونه يا زبان گاز گرفته نشود.

17- دهان تا چند روز بعد از كشيدن دندان بد طعم بوده و بوي نامطبوعي دارد كه طبيعي بوده و نشانه وجود عفونت نمي باشد.

18- گاهي اوقات به علت درآمدن لخته خون از حفره دندان كشيده شده، عارضه اي بوجود مي آيد كه اصطلاحاً دراي ساكت (حفره خشك) ناميده ميشود. اين عارضه درد نسبتاً شديدي داشته و بعد از 3-2 روز بوجود مي آيد. در صورت بروز آن به مطب مراجعه نمائيد تا درمانهای تسکینی لازم برای شما انجام شود.

19- قرار دادن دو بالش در زير سر به هنگام استراحت توصيه مي گردد.

20- ممکن است بعد از عمل، در بازکردن دهان دچار محدودیت شوید. این غیر عادی نیست و طی 5 تا 10 روز برطرف میشود. از روز سوم و چهارم بعد از عمل می توانید با فشار کمی برای باز کردن بیشتر دهان تلاش کنید.

21- مسواك زدن دندانها از روز بعد از جراحي و کشیدن دندان، بدون اشكال بوده و دقت نمائيد به مدت يك هفته از مسواك زدن مستقيم ناحیه خودداري شود.

22- يك هفته تا 10 روز بعد از عمل جراحي جهت كشيدن نخ هاي بخيه به مطب مراجعه نمائيد

به امید استفاده خوب و مفید از مطالب سایت دندانپزشکی دکتر جعفری ، در صورتی که پاسخ خود را از مطالب بلاگ دریافت نکردید، سوالات درمانی خود را به صورت پیام مستقیم، در اینستاگرام دکتر جعفری بپرسید و جهت آگاهی از هزینه  ها و نوبت دهی با مطب تماس بگیرید

اطلاعات تماس دکتر مجید جعفری جراح دندانپزشک خیابان پیروزی

اینستاگرام :   https://www.instagram.com/drjafari.majid/