بلاگ, جراحی و کشیدن

جراحی دندان عقل

دندان های عقل از ویژگی های وستیجیال (غیر ضروری) بدن ما هستند. کشیدن دندان عقل در بین اکثر نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا به یک امر رایج تبدیل شده است. اما اگر دندان عقل شما هم تراز با دندان های دیگرتان رشد می کند و مشکلی ایجاد نمی کند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره ضرورت جراحی دندان عقل بیشتر صحبت کنیم.

جراحی دندان عقل

دهان ما در طول زندگی تغییرات زیادی را شاهد می باشد. از افتادن دندان ها در سن 7 سالگی تا رشد دندان عقل در بین 17 تا 21 سالگی که به آن دندان آسیاب سوم می گویند. از نظر تاریخی، این دندان ‌ها را دندان عقل می‌ نامند، زیرا در سنین بالغ‌تری روی می ‌دهند.

دندان عقلی که سالم باشد هیچ ضرری برایتان نخواهد داشت. داشتن احساس ناراحتی هنگام ظاهر شدن دندان عقل کاملا طبیعی است اما اگر این حس ناراحتی با درد همراه باشد باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندان عقل فضای کافی برای رویش نداشته باشد یا در موقعیت نا مناسبی قرار بگیرد می تواند منجر به ایجاد مشکلاتیشود. اگر دندان عقلتان نهفته باشد به این معنی است که دندان در زیر لثه یا فک شما گیر کرده است. همانطور که دندان عقل شما راه خود را از طریق لثه باز می کند، دندانپزشک دهان شما را برای علائم زیر معاینه خواهد کرد:

دندان های عقلی که به خوبی رشد نکرده باشند سبب گیر کردن غذا بین دندان ها می شوند. که این امر سبب می شود باکتری ها رشد کنند و دندان دچار پوسیدگی شود.
دندان های عقلی که به خوبی رشد نکرده باشند، نخ دندان کشیدن را دشوار می کنند.
دندان های عقلی که مقداری از آن ها از بین رفته است این امکان را به باکتری ها می دهند که وارد لثه شوند و سبب ایجاد عفونت شوند. همچنین ممکن است درد، سفتی و تورم را در فک داشته باشید.
برخی تصور می‌کنند دندان‌ های عقلی که فضایی برای بیرون آمدن ندارند، به دندان ‌های مجاور آسیب وارد می کنند.
دندان عقل نهفته می توانند سبب ایجاد کیست شود. این کیست می تواند به ریشه دندان های مجاور آسیب وارد کند. همچنین این امکان وجود دارد که استخوان حمایت کننده دندان هایتان را نیز از بین ببرد.

دندان عقل در کجا قرار دارد؟

محل قرار گیری دندان های عقل در پشت دهان، درست پشت دندان آسیاب دوم شما است. هر چهار دندان عقل، در یک ربع از دهان ما قرار دارند. محل قرار گیری دندان های عقل در سمت چپ بالا، پایین چپ، راست بالا و پایین سمت راست دهان می باشند.

دندان عقل

اولین علائم:

اگر دندان عقل دارید، چند علامت و نشانه وجود دارد که ممکن است متوجه شوید. نشانه ها عبارتند از:

قرمزی یا تورم در لثه‌ ها و پشت آخرین دندان ‌های آسیاب
درد یا حساسیت فک
فشار آوردن دندان عقل سبب ایجاد درد صورت می شود.
ایجاد لکه های سفید پشت دندان های آسیا. این لکه‌ ها احتمالا بالای دندان ‌های جدید شما نیز هستند که از لثه‌ های شما بیرون می‌ آیند.

آیا باید دندان عقل را حتما بکشیم؟

دندان های عقل شما یا آسیاب سوم آخرین مجموعه از دندان های بالغ شما هستند که رشد می کنند. آن ها در سنین 17 تا 21سالگی رشد می کنند. بسیاری از افراد برای جلوگیری از درد، عفونت و سایر مشکلات دهان و دندان نیاز به کشیدن دندان عقل دارند. اما اگر دندان عقل شما به طور طبیعی در می آید و مشکلی ایجاد نمی کند، ممکن است نیازی به کشیدن آن ها نباشد. اما اگر دندان عقل شما شروع به ایجاد درد یا حساسیت کرد، باید برای جراحی و کشیدن مراجعه کنید.

داشتن احساس درد

چرا ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل داشته باشید؟

دهان و دندان های هر فرد منحصر به فرد است، اما اگر زمانی نشانه هایی از تغییرات را در دهان خود حس کردید، این امکان وجود دارد که دندان عقلتان را باید بکشید. چنانچه علائم زیر را دارید بهتر است هرچه سریع تر نسبت به جراحی دندان عقل اقدام کنید.

درد
کیست ها
تومور ها
آسیب به دندان های مجاور
بیماری لثه
پوسیدگی دندان

نکات بهداشتی:

برای سلامت دهان و دندان هایتان وقت بگذرانید و مطمئن شوید که تمام مناطق صعب العبور بین دندان هایتان را به خوبی مسواک می زنید. برای تمیز کردن بین دندان ها بهتر است از نخ دندان استفاده کنید. حتما روزی یک بار نخ دندان بکشید. برای تمیز کردن مناطقی از دهان که دسترسی یافتن به آن سخت است بهتر است از برس های اینتر پروگزیمال یا برس های دندانپزشکی استفاده کنید. از دهانشویه آنتی باکتریال بدون الکل استفاده کنید زیرا به کاهش خطر خشکی دهان شما کمک می کند. همچنین بهتر است به صورت دوره ای برای معاینه دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.