بلاگ

پر کردن دندان چیست و چگونه از آن مراقبت کنیم؟

پر کردن دندان

پر کردن دندان چیست و چگونه از آن مراقبت کنیم؟

فهرست مطلب

پر کردن دندان با کامپوزیت دندان و یا آمالگام پس از عصب کشی و یا ترمیم دندان رایج است.

نکات و دستورالعمل هایی که باید بعد از پر کردن دندان به آن ها دقت نمایید.

بعد از اینکه درمان دندانپزشکی به پایان رسد، 1 الی 3 ساعت زمان می برد تا تاثیر مواد بی حسی از بین برود.

پس باید مواظب باشید که، تا زمان تمام شدن تاثیر مواد بی حسی چیزی نجوید، به این دلیل که امکان دارد، شما لب و یا گونه خود را گاز بگیرید و متوجه نشوید. 

پس از پر کردن دندان در کودکان، باید مراقب کودکان باشید، که تا زمان بر طرف شدن تاثیر بی حسی چیزی نخورند و کاری به دهان خود نداشته باشند. بسیاری از کودکان در زمان بی حسی، لب، زبان و گونه خود را گاز می گیرند و به خود آسیب می زنند.  

بعد از پر کردن دندان امکان دارد، تا چند ساعت یا حتی چند روز، مقداری درد یا حساسیت دندان داشته باشید و در هنگام غذا خوردن و یا مصرف نوشیدنی احساس ناراحتی کنید.   

در برخی موارد امکان دارد این حساسیت دندان تا چند هفته هم طول بکشد. اما باید بدانید که هیچ جای نگرانی وجود ندارد. با رعایت نکات زیر تا مقدار زیادی می توانید ناراحتی و حساسیت دندان را کنترل نمایید.   

آرام جویدن غذا پس از پر کردن دندان

فک ها برای جویدن غذا محکم به غذا فشار می آورند، این امر موجب می شود که دندان های تازه پر شده دچار درد شوند. پس بدون اینکه عجله کنید غذا را بجوید و فشار کمتری موقع جویدن به غذا بیاورید. برای اینکه دندان ها محکم با یکدیگر تماس پیدا نکنند بهتر است که لقمه های کوچکی را بردارید. بهتر است که، با سمتی که دندان ها تحت درمان نبوده اند غذا را بجوید.

بستن دهان خود هنگام جویدن غذا

در بعضی مواقع ممکن است که هوای سرد موجب حساسیت دندان و درد شود. پس با بستن دهان موقع غذا خوردن از وارد شدن هوای سرد و تحریک دندان جلوگیری کنید.

مصرف نکردن غذاهای چسبنده پس از پر کردن دندان

برخی از مواد پر کننده دندان مانند آمالگام یا همان مواد نقره ای رنگ زمان زیادی برای محکم شدن نیاز دارند. به همین دلیل است که، نباید غذاهای چسبنده و یا آدامس مصرف کنید، چون احتمال جدا شدن مواد پر کننده دندان وجود دارد.  

پرهیز از غذاها و نوشیدنی های سرد یا داغ

غذاهای سرد یا داغ موجب آزار دندان حساس شده می شود، پس سعی کنید، غذاها و نوشیدنی های با دمای متوسط را مصرف نمایید.    

تا حد امکان از خوراکی‌ها و غذاهای شیرین خودداری کنید.

از خوردن غذاهای شیرین و اسیدی تا چند روز بعد از پر کردن دندان خودداری کنید، به دلیل اینکه این مواد موجب تحریک دندان و رشد باکتری ها در پیرامون دندان پر شده و حتی در زیر مواد پر کننده دندان می شوند.

پرهیز از خوراکی های سفت مثل آجیل ها یا جویدن اشیاء سخت

خوردن خوراکی های سخت یا جویدن اشیاء باعث فشار به دندان ها می شود، حتی امکان خراب شدن ترمیم دندان ها نیز وجود دارد. مخصوصا مواد آمالگام که برای محکم شدن به زمان بیشتری نیاز دارند. 

بعد از تمام شدن تاثیر بی حسی دقت کنید که، قسمت پر شده دندان زودتر از بسته شدن فک به دندان مقابل تماس پیدا نکند، در صورت بروز این مشکل به دندانپزشک مراجعه نمایید، تا دندانپزشک آن را سطح آن را تنظیم نماید.   

در مدت زمانی که درمان انجام می شود، امکان دارد که، بافت لثه را تحریک کند و تا چند وقت دچار درد شوید و حتی در مواردی ممکن است، جای تزریق بی حسی کبود شود و درد داشته باشد. به هیچ عنوان نگران نباشید، این موضوع کاملا طبیعی است.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *