بلاگ

دندان لمینت شده را با این 8 روش محافظت کنید

دندان لمینت شده

دندان لمینت شده را با این 8 روش محافظت کنید

فهرست مطلب

دندان لمینت شده سرامیکی نیاز به مراقبت خاصی ندارد و مانند دندان های طبیعی  محافظت از آن ها کار آسانی است.

 

نکته های مهمی که در محافظت از دندان لمینت شده وجود دارد.

مواظبت از دندان های دارای لمینت مانند دندان های طبیعی است. درست است، که از مراقبت خاصی برخوردار نیست ولی نیاز به مراقبت دارد. شما باید در طول شبانه روزحداقل  2 بار مسواک بزنید و 1 مرتبه نخ دندان استفاده نمایید.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مساوی است با عفونت لثه و التهاب. نتیجه ای که از رعایت نکردن بهداشت می گیرید پس روی و لبه های لمینت رویت می شود، که با لب پر شدن و جدا شدن لمینت همراه است. 

 

1. سعی کنید که از خمیر دندان های مناسب استفاده نمایید.

برخی از خمیر دندان ها هستند، که سایندگی زیادی دارند و ممکن است به دندان هایتان و لمینت دندان آسیب وارد کند. از خمیر دندان هایی استفاده کنید که، دارای ترکیباتی مانند: پروکسید هیدروژن و بیکربنات سدیم یا جوش شیرین نباشند؛ پس قبل از خرید قسمت ترکیبات روی آن ها را چک کنید.

سطح لمینت با پروکسید هیدروژن خراب می شود. جوش شیرین هم به خاطر ماهیت زبری که دارد باعث می شود، که رنگ و جلای لمینت از بین رود. خمیردندان هایی که به صورت ژلی هستند نسبت به خمیردندان های خمیری ارجحیت دارند و ترکیبات پروکسید هیدروژن و جوش شیرین را ندارند.

استفاده کردن از خمیر دندان های سفید کننده برای دندان های لمینت شده کار اشتباهی است به دلیل اینکه لمینت ها مات می شوند. 

 

2. به هیچ عنوان اشیای سخت را با دندان نگیرید، مثلا درب بطری را با دندان باز نکنید.

برخی از افراد هستند، که فکر می کنند دندان ها به غیر از غذا خوردن کارهای دیگری هم مثل باز کردن درب بطری و شکستن پسته و … انجام می دهند.  

باید بدانید که دندان ها به هیچ عنوان برای شکستن پسته و باز کردن درب بطری ساخته نشده اند. دندان لمینت شده هم به این صورت می باشند، در اثر چیزهای سفت احتمال ترک خوردن، لب پر شدن و حتی جدا شدن لمینت است.

برخی از افراد هم هستند، که با دندان های خود همه کار می کنند، مثل خورد کردن یخ و جویدن سر خودکار و مداد؛ که به نفع خودتان است که این عادت ها را ترک کنید.

 

3. از غذاهای سخت خودداری کنید.

غذاهای بسیار سفتی مانند هویج خام و گوشت های نیم پز را استفاده نکنید. پیشنهاد ما به شما این است، که قبل از سرو کردن آن ها را به قطعات کوچکی تبدیل کنید. 

غذاهایی هم هستند، که اسید و قند بسیار زیادی دارند؛ این نوع غذاها برای دندان ها مضر است به دلیل اینجه آن ها را می پوسانند. از شکلات ها هم به دلیل چسبندگی خودداری نمایید. نوشیدنی هایی که اسیدی و دارای قند هستند هم برای دندان های شما مضر است مثل: آب میوه ها، نوشابه ها و …

خودداری کردن از خوراکی های دارای رنگ دانه؛ چون رنگ دندان لمینت شده را از بین می برد و باعث تغییر رنگ می شود.     

 

دندان لمینت شده

 

4. خودداری کردن از الکل

چسب استفاده شده برای چسباندن لمینت در اثر مصرف زیاد الکل از بین می رود. با این حساب آسیب پذیر ترین قسمت لمینت دندان سطح باندینگ است، چون به دلایل ذکر شده تغییر رنگ می دهد و از بین می رود.

این فقط نوشیدنی ها نیستند که الکل دارند، بلکه بعضی از محصولات مثل خمیردندان ها و دهان شویه ها هم دارای اسید هستند. قبل از خرید هر محصولی حتما ترکیبات روی آن را بخوانید.  

 

5. مداوا کردن مشکل دندان قروچه

برخی از افراد هستند، که موقع خواب دندان هایشان را بر روی هم می کشند یا به اصطلاح دندان قروچه می روند. این موضوع را خودشان هم متوجه می شوند. این کار به دندان لمینت شده آسیب وارد می کند. شما می توانید از محافظ دهان (نایت گارد) استفاده نمایید، تا در موقع خوابیدن از دندان هایتان محافظت کند.  

 

6. انتخاب مسواک مناسب

انتخاب مسواک مناسب باعث می شود که عمر دندان لمینت شده افزایش یابد. شما باید برای اینکه دندان لمینت شده ساییده نشود، از مسواک های نرم استفاده نمایید.

 

7. در ورزش کردن هم از محافظ دندان استفاده کنید.

در ورزش کردن هم امکان این است، که به دندان هایتان فشار وارد شود، که بهترین روش برای جلوگیری از این آسیب ها  استفاده از محافظ دندان است.

 

قبل و بعد دندان لمینت شده

 

8. به صورت مکرر برای معاینه نزد دندانپزشک بروید.

انجام این کار 2 دلیل دارد که، دلیل اول، برای جلوگیری از بسیاری از صدمات و عفونت ها به شما کمک می کند؛ دلیل دوم هم این است که، قبل از اینکه مشکلات عمیق تری ناشی از ترک خوردگی و لب پر شدن پیش آید، با مراجعه به دندانپزشک از آن جلوگیری کنید.    

 

 

باید در نظر داشته باشید که لمینت هم مانند بسیاری از کار های ترمیم دندان همیشگی نیست، اما می توانید با مراقبت از آن ها عمر آن ها را بیشتر نمایید. ضمنا بسیاری از نکات گفته شده در مورد کامپوزیت دندان نیز صدق می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *