جراحی دندان عقل چیست؟

جراحی دندان عقل یکی از جراحی هایی است که امروزه دراکثر کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود. به صورت معمول دهان انسان توانایی جا دادن 28 دندان را دارد. 4 دندان دیگر،دندان های عقل یا همان آسیاب سوم هستند که در سن 17 الی 21 سالگی رشد می کنند. اگر تراکم دندان ها در دهان کم بوده و فک بزرگ باشد دندان عقل بدون هیچ مشکلی رشد می کند.

اما اگر تراکم دندان ها زیاد باشد دندان عقل فضای کافی برای رشد پیدا نمی کند. در نتیجه باید این دندان برداشته شود. در ادامه میخواهیم به عوارض جراحی دندان عقل و سن مناسب انجام آنبپردازیم.

در چه مواردی جراحی دندان عقل انجام می شود؟

دندان عقل

جراحی دندان عقل زمانی انجام می شود که دندان عقل فضای کافی برای رشد نداشته باشد. در این صورت دندان عقل به صورت نیمه نهفته و نهفته رشد می کند. نیمه نهفته یعنی تنها مقداری از آن بیرون از لثه قرار می گیرد. اما دندان نهفته به صورت کامل درونلثه قرار دارد. دندان عقل می توان سبب سردرد، گلودرد، دندان دردو ضعف عمومی بدن شود. در نتیجه افرادی که دندان عقل آنها رشد می کند دوست دارند در کمترین زمان ممکن آن را جراحی کنند تا از درد و ناراحتی آن آسوده شوند.

عوارض جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل اگر توسط پزشک ماهر و باتجربه انجام شود هیچگونه عوارضی نخواهد داشت. عوارض ناشی از انجام این عمل کاملا موقتی هستند و پس از مدتی به صورت کامل برطرف میشوند. البته مراقبت های پس از جراحی و توصیه ها پزشک تاثیر زیادی در کم شدن این عوارض دارند. بعد از جراحی ممکن است التهاب، عفونت، ورم، کبودی و مقداری خونریزی رخ دهد که کاملا طبیعی خواهد بود. بعد از یک الی دو هفته تمامی این عوارض رفع می شوند. اما در مواردی ممکن است خونریزی شدید، عفونت شدید و آسیب دیدن فک و دندان می توانند از عوارض خطرناک این نوع جراحی باشند.

بهتر است این نوع جراحی در چه سنی انجام شود؟

عوارض جراحی مربوط به دندان عقل

جراحی دندان عقل بهتر است در سنین کمتر انجام شود. یعنی هنگامی که این دندان رشد کرده و ایجاد درد می کند بهتر است فورا جراحی شود. البته برخی از بیماران در سنین بالاتر به انجام این جراحی اقدام می کنند. هر چقدر سن بیمار بالاتر باشدجراحی سخت تر می شود. زیرا با افزایش سن دندان ها و استخوان ها محکم تر شده و جراحی مربوط به دندان عقل با چالش های بیشتری رو به رو می شود. بهتر است این عمل از سن 18 الی22 سالگی انجام شود.