بلاگ

آیا استفاده از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری ممکن است؟

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

آیا استفاده از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری ممکن است؟

فهرست مطلب
پیچ ایمپلنت

آیا استفاده از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری ممکن است؟ بحث در مواردی از جمله سیگار کشیدن و عدم نصب ایمپلنت برای افرادی که استعمال دخانیات میکنند حتما به گوشتان رسیده است. تا چند سال گذشته این موضوع به صورت مقاله نیز به چاب میرسید و اعتقاد برخی بر این باور بود که افراد سیگاری شرایط نصب ایمپلنت را دارا نیستند. اما امروزه بعد از چهل سال کسب تجربه و ساخت تجهیزات کار آمد و بهره گیری از تکنولوژی مدرن میتوان در هر شرایطی برای همه ی افراد از جمله افراد سیگاری نیز با اطمینان کامل عمل کاشت دندان صورت گیرد.

با توجه به اینکه ایمپلنتهای دندان به یک عمل جراحی نیاز دارند ، بسیار مهم است که شما از سلامت خوبی بهره مند باشید. افرادی که سیگار می کشند و یا مشروبات الکلی می نوشند و مبتلا به دیابت مبتلا هستند ، معمولاً در درمان ایمپلنت دندانی میزان موفقیت پایین تری نسبت به دیگران دارند. زیرا در این این شرایط از سلامت پایین دهان و دندان برخوردارند و این شرایط در درمان ایمپلنت تأثیرمی گذارد.

استفاده از روش ایمپلنت فوری برای افراد سیگاری

به تازگی مطالعاتی صورت گرفته است در مورد استفاده از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری در مورد درمان و کاشت دندان، که حاکی از عملکرد در درمان ایمپلنت در بین این دو گروه میباشد، نتیجه این تحقیقات خبر از نبودن هیچگونه اختلاف در درمان هر دو گروه میباشد و فقط یک نکته مهم نشان میدهد که در استفاده از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری باید بلافاصله پس از کشیدن دندان فرد، ایمپلنت فورا در همان قسمتی که دندان کشیده شده جای گذاری شود (ایمپلنت فوری) به این علت که بلافاصله روی زخم باید پوشانده شود زیرا کشیدن سیگار از لخته شدن خون جلوگیری میکند و باعث کم شدن سرعت استخوان سازی و جلوگیری از استحکام دندان کاشته شده میشود.

نکته مهم این است که تا دو روز بعد از کشیدن دندان و نصب (ایمپلنت فوری)سیگار کشیده نشود یا حداقل مصرف آن به میزان قابل توجهی کم شود، زیرا با مصرف دخانیات خون لخته شده با حرارت و گرمای حاصل از دود از بین میرود. نکته بعدی پوشاندن محل زخم با بایومتریال که باعث از بین نرفتن لخته خون توسط دود سیگار خواهد شد.

توصیه برای استفاده از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

برای بالا بردن طول عمردندان کاشته شده برای افراد مصرف کننده دخانیات، راهکارهای زیادی مطرح شده است، از نظر پژوهشگران در عرصه ی دندانپزشکی افراد سیگاری باید از یک هفته قبل مصرف دخانیات خود را قطع کنند تا این امر بتواند باعث افزایش سطح چسبندگی پلاكت و چسبندگی خون و نیز اثرات كوتاه مدت با نیكوتین حاصل از سیگارشود. همچنین فرد می بایست تا دوماه مصرف دخانیات خود را قطع کند. با این شیوه سرعت بهبودی استخوان به مرحله ی استئوبلاستیک میرسد و پژوهشگران نیز معتقدند چون مصرف آنتی بیوتیک ها قبل از عمل شروع میشود منجر به کاهش هیدروکسی آپاتیت ایمپلنت ها میشود.

 کلینیک های تخصصی دکتر فرهاد جعفری به شیوه تکنیک های ایمپلنت بدون جراحی و سیستم های حرفه ایی ایمپلنتی کار میشود که مانعی برای  مصرف دخانیات جهت کارگذاری ایمپلنت وجود ندارد. در این شیوه فرد می تواند قبل از کار و دو ساعت بعد از کار سیگار بکشد.

ما در بیست سال گذشته به صورت علمی تجربی و با علم روز دنیا جلو رفته و هزاران نوع ایمپلنت با برندهای مطرح و خوب که کارکرده و تا به حال موردی که با استعمال دخانیات پس زده باشد و یا طول عمر آن کم شده باشد را نداشته اییم.
به هر حال بنا بر وظیفه توصیه بر مصرف نداشتن دخانیات داشته اییم و این دلیلی برای کار نگذاشتن implant برای فرد سیگاری نبوده است.

ایمپلنت برای افرادی که دخانیات مصرف می کنند

استفاده از روش ایمپلنت فوری برای افراد سیگاری

میدانیم که استعمال دخانیات یکی از عوامل خطر آفرین و موجب عدم موفقیت در ایمپلنت است. در صورتی که درمان کاشت دندان برنامه ریزی شده باشد، نخست باید مشخص شود سابقه مصرف دخانیات برای فرد بیمار چه مدتی و با چه مقدارمصرفی بوده است، همچنین شرایط فعلی فرد چگونه است. افراد مصرف کننده دخانیات را با هر دو روش کاشت میتوان تحت جراحی implant قرار داد.

در هر صورت فرد از طرف متخصص کاشت تشویق به مصرف نکردن و یا کم کردن حداکثری دخانیات میشود. زیرا مصرف دخانیات در حین و بعد از جراحی میتواند فرد یا دندان کاشته شده را با عوارضی روبرو کند و متخصص باید تصمیم بگیرد که آیا درمان ایمپلنتی را در مواقع پرخطر شروع می کند یا خیر.

آیا در صورت استعمال دخانیات استفاده از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری امکان پذیر است؟

استعمال یا کشیدن سیگار یکی از علل ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان مانند تحلیل استخوان، ادنتولیسم ، بیماری‌های لثه، افتادن دندان‌ها، پری ایمپلنتیت و شکست درعمل کاشت ایمپلنت میباشد.استعمال دخانیات امروزه دیگر مانعی برای انجام ایمپلنت نمی باشد و با انجام شیوه ایی خاص و بکارگیری برندهای مطرح مشکلی برای کاشت ایمپلنت دراین افراد جود ندارد . (نیازی هم به ترک سیگار یا نکشیدن آن قبل و بعد ازعمل نیست)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *