پر کردن دندان

پر کردن دندان یکی از روش هایی است که برای درمان پوسیدگیدندان به کار می رود. هنگامی که پوسیدگی دندان رخ می دهدسطح دندان دچار آسیب و حفره می شود. درنتیجه هنگام غذاخوردن ممکن است مواد غذایی وارد دندان شده و فرد با درد زیادیمواجه شود. همچنین پوسیدگی دندان باعث ایجاد عفونت بیشتر وناراحتی دوچندان می شود. بنابراین بسیار مهم است که پوسیدگیدندان در زمان مناسب درمان شود. پر کردن هر یک از دندان هامی تواند مانع از افزایش پوسیدگی دندان و بهبود درد ناشی ازپوسیدگی شود. در ادامه به معرفی بیشتر و بهتر این عمل میپردازیم.

چگونگی انجام پر کردن دندان

پر شدن دندان

پر کردن دندان توسط بهترین و باتجربه ترینپزشکان انجام می شود. در این روش ابتدا پزشک اطراف دندان رابا بی حسی موضعی بی حس می کند تا فرد هیچگونه دردی رااحساس نکند. سپس پزشک تمام نواحی پوسیده شده دندان رابرداشته و آن را آماده پر کردن می کند. سپس یک ژل اسیدی که بهآن اچینگ گفته می شود به سطح دندان زده می شود تا مواد بهخوبی به دندان بچسبند. سپس مواد روی نواحی خالی دندان زدهمی شود و با استفاده از اشعه مخصوص سفت می شود. پس ازسفت شدن مواد، دندان پزشک سطح دندان را به خوبی پولیش میکند تا هیچ گونه برجستگی اضافی روی آن وجود نداشته باشد.

مراقبت های لازم بعد از انجام این عمل

بعد از انجام پر کردن دندان، ممکن است بیمار تا 24 ساعتاحساس سوزن سوزن در ناحیه پر کردن داشته باشد. این حسکاملا طبیعی بوده و بعد از مدتی از بین می رود. بعد از انجام این عمل بهتر است از خوردن غذاهای سفت و محکم در ناحیه دندان پرشده خودداری کنید. برای مسواک زدن از مسواک های نرم وخمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. این گونه حساسیت دندانشما به مواد غذایی مختلف کاهش پیدا می کند. حتما باید روزیدو بار مسواک زده شود. زیرا رعایت بهداشت دهان دندان برایطول عمر مواد داخل دندان لازم است.

هزینه پر کردن دندان

هزینه پر شدن دندان

هزینه پر کردن دندان بستگی به نوع مواد پرکردنی، حجم موردنیاز مواد، دستمزد پزشک و امکانات مطب دارد. اگر برای پرکردن دندان از مواد کامپوزیتی استفاده شود مسلما هزینه درمانبالاتر می رود. استفاده از مواد آمالگام برای پر کردن هزینه بسیارکمتری دارد. همچنین هر چقدر پوسیدگی دندان بیشتر باشد،پزشک مجبور است از مواد بیشتری برای درمان پر کردن استفادهکند. در نتیجه هزینه این عمل بیشتر می شود.